31 ژانویه 2024- دانشمندان با ابداع یک درمان بالقوه غیرافیونی برای درمان دردهای عصبی در حال برداشتن یک گام کلیدی رو به جلو هستند. تسکین دردهای نوروپاتیک بسیار سخت است و درمان های فعلی اغلب بی اثر هستند.

تسکین درد نوروپاتیک، دردی که معمولاً در اثر آسیب به اعصاب در بافت های مختلف بدن از جمله پوست، ماهیچه ها و مفاصل ایجاد می شود، بسیار مشکل است. درد نوروپاتیک می تواند باعث شود که بیماران از احساساتی مانند شوک الکتریکی، سوزن سوزن شدن، سوزش یا درد ناگهانی رنج ببرند. دیابت، مولتیپل اسکلروزیس، داروهای شیمی درمانی، صدمات و قطع عضو، همگی با دردهای عصبی همراه هستند که اغلب مزمن، و گاهی اوقات بی امان هستند و میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهند. بسیاری از داروهای مسکن موجود برای درمان این نوع از دردها اثربخشی متوسطی دارند و اغلب با عوارض جانبی جدی و همچنین خطر اعتیاد همراه می باشند.

اکنون محققان دانشگاه UT Austin، دانشگاه تگزاس در دالاس و دانشگاه میامی، مولکولی را شناسایی کرده‌اند که در آزمایش‌ بر روی موش‌ها با اتصال به پروتئینی که در درد نوروپاتیک نقش دارد، حساسیت مفرط را کاهش می‌دهد.

این یافته ها در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

دکتر استفان مارتین، دارنده ی کرسی شیمی در دانشگاه تگزاس در آستین و یکی از نویسندگان مسئول این مقاله، گفت: ما دریافتیم که این یک مسکن مؤثر است و اثرات آن نسبتاً طولانی است. زمانی که ما آن را روی مدل‌های مختلف مثلاً نوروپاتی دیابتی و نوروپاتی ناشی از شیمی‌درمانی آزمایش کردیم، متوجه شدیم که این ترکیب دارای اثر مفید باورنکردنی است.

این ترکیب جدید که FEM-1689 نام دارد، گیرنده های مواد افیونی را در بدن درگیر نمی کند و همین امر آن را به یک گزینه ی مناسب برای جایگزینی داروهای مسکن اعتیاد آور تبدیل می کند. علاوه بر کاهش حساسیت، این ترکیب می تواند به تنظیم پاسخ استرس یکپارچه (ISR) کمک کند، شبکه ای از سیگنال های سلولی که به بدن کمک می کند به آسیب ها و بیماری ها پاسخ دهند. هنگامی که ISR به خوبی تنظیم شود، تعادل را بازیابی می کند و باعث بهبودی می شود. زمانی که ISR از تعادل خارج شود و دچار اختلال گردد، می‌تواند به بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت و اختلالات متابولیک کمک کند.

دکتر مارتین گفت: "هدف ما این است که این ترکیب را به دارویی تبدیل کنیم که می تواند برای درمان دردهای مزمن بدون خطرات مواد افیونی استفاده شود. درد نوروپاتیک اغلب یک وضعیت ناتوان کننده است که می تواند افراد را در تمام طول زندگی تحت تاثیر قرار دهد و ما به درمانی نیاز داریم که به خوبی قابل تحمل و موثر باشد."

اخیراً از سوی مؤسسه ملی سلامت، یک کمک مالی به شرکت NuvoNuro Inc.، که توسط دکتر مارتین و سایر نویسندگان این مقاله تأسیس شده است، اعطا شد که بودجه ی تحقیقات را برای یافتن راه حل های علمی برای بحران ملی مواد افیونی برای ایجاد یک دارو مبتنی بر یافته های آنها، تأمین می کند.

پرفسور تئودور پرایس، استاد علوم اعصاب دردانشگاه تگزاس در دالاس و یکی از نویسندگان مسئول این مقاله، گفت: این کار اوج یک همکاری پنج ساله ی شگفت انگیز با همکاران ما در UT Austin است و نمونه ای عالی از کشف داروی آکادمیک است که زمینه درمان درد غیرافیونی را به جلو می برد. بودجه ی اعطا شده ازNIH به شرکت ما، این پتانسیل را دارد که ما را به سمت توسعه بالینی یک داروی جدید در چند سال آینده سوق دهد، که فوق العاده هیجان انگیز است.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2024/01/240131144540.htm